ΚΥΝΗΓΙ ΘΗΣΑΥΡΟΥ​

Αυτό είναι ένα διασκεδαστικό γλωσσικό παιχνίδι που θα ενθαρρύνει τη χρήση της γλώσσας και τον ενθουσιασμό του παιδιού σας!
Ιδέες για να δοκιμάσετε: Βγάλτε έναν κουβά ή ένα κουτί παιχνιδιών και ρίξτε μέσα αρκετα παιχνίδια, διαφόρων ειδών. Κλείστε τα μάτια σας και προχωρήστε σε ένα «κυνήγι θησαυρού». Αν έχετε αμμοδόχο, θάψτε τα παιχνίδια στην άμμο και μετά ξεκινήστε ένα κυνήγι θησαυρού! Καθώς εσείς και το παιδί σας βγάζετε τα παιχνίδια από το κουτί, ονομάστε τα και πείτε ένα χαρακτηριστικό γι’αυτα.
Για παράδειγμα, αν βγάλεις μια κούκλα… πες “κούκλα, βρήκα το κουκλάκι!”
Τι εργάζεστε: Ανάπτυξη λεξιλογίου Ανάπτυξη γραμματικής εναλλάξ Δημιουργία προτάσεων Πώς; Παίζοντας αυτό το παιχνίδι με το παιδί σας, διαμορφώνετε λειτουργικές λέξεις (ενέργειες) λεξιλογίου όπως «σκάβω» και «βρέθηκε». Διδάσκετε ακανόνιστα ρήματα παρελθόντος χρόνου και προσωπικές αντωνυμίες με τη φράση «βρήκα.

ΤΡΟΧΟΣ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ

Φτιάχνουμε έναν τροχό από χαρτόνι/χαρτί και κολλάμε εικόνες (προσχολική ηλικία) είτε λέξεις (σχολική ηλικία). Το παιδί καλείται να γυρίσει τον τροχό και να αναγνωρίσει την εικόνα/λέξη είτε να βρει μια που ανηκει στην ίδια/ διαφορετική εννοιολογική κατηγορία είτε να φτιάξει προτάσεις. Ενισχύονται όλοι οι γλωσσικοί τομείς όπως το λεξιλόγιο, η σημασιολογία, η κριτική σκέψη, η φαντασία κ.α. Προσαρμόζουμε ανάλογα με τον γλωσσικό μας στόχο και την γνωστική αντίληψη του παιδιού την γλωσσική δραστηριότητα, όπου μπορεί να συμβεί με ατομικό αλλά και ομαδικό επίπεδο.

ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ-ΤΙ
ΜΕ 10 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Είναι το γνωστό παιχνίδι των 10 ερωτήσεων. Βάζεις κάποιον ή κάποιο αντικείμενο στο μυαλό σου, εμείς πότε βάζουμε κάποιον από το οικείο περιβάλλον, πότε κάποιο καρτούν, ποτέ κάποιο αντικείμενο στον χώρο μας. Ο συμπαίκτης προσπαθεί μέσα σε 10 ερωτήσεις (εννοείται και περισσότερες) να βρει το πρόσωπο ή το αντικείμενο αυτό.
Ενισχύεται το λεξιλόγιο, η περιγραφική ικανότητα, η παραγωγή ερωτήσεων, η κριτική σκέψη, η ανάκληση. Όσο και αν φαίνεται δύσκολο, δεν είναι και ακόμα και ένα παιδί 3-4 χρονών μπορεί να το καταλάβει και να το παίξει.

ΚΟΚΚΙΝΟ - ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΑΝΑΡΙ

Κόκκινο φως, πράσινο φως. Αυτό το γλωσσικό παιχνίδι είναι εξαιρετικό για δεξιότητες ακρόασης και για να ενεργοποιήσει το παιδί σας!
Πώς να παίξετε: Παίξτε ένα παιχνίδι έξω από το οποίο ξεκινάτε εναλλάξ να τρέχετε λέγοντας “πάμε” και μετά πείτε “στοπ” για να παγώσετε. Εάν οι δεξιότητες ακρόασης του παιδιού σας είναι πιο προηγμένες, δώστε οδηγίες όπως «πήδα πάνω κάτω μέχρι να πω σταμάτα».
Δουλεύετε με αυτό την δραστηριότητα την
Ανάπτυξη λεξιλογίου και την ακολουθία οδηγιών και Προσοχής.
Επιπρόσθετα, μπορείτε να κατασκευάσετε ένα φανάρι από χαρτί.πρασινο και ένα κόκκινο ώστε να παρέχετε την οπτική αλληλεπίδραση με στο παιδί. Εναλλακτικά Παίζοντας σε μια ομάδα Πώς; Παίζοντας αυτό το παιχνίδι με το παιδί σας, το παιδί σας πρέπει να μάθει πώς να ακολουθεί κανόνες και να δουλεύει με άλλα παιδιά.
Πρέπει να ακούσει μια κατεύθυνση ή μερικές φορές μια κατεύθυνση 2 βημάτων. Υπάρχουν πολλές διδακτικές στιγμές σε αυτό το παιχνίδι και το παιδί σας θα παρακινηθεί να μάθει γλωσσικές πληροφορίες.

ΚΑΤΑΣΚΟΠΙΑ

Εντοπίζω ένα αντικείμενο σε κοινή θέα και αποκαλύπτω μια λεπτομέρεια, κάνοντας τον άλλο παίκτη να μαντέψει τι είναι. «Κατασκοπεύω, με το ματάκι μου, κάτι που αρχίζει με Τ.»
Ενισχύει:.την αντιληπτική και Εκφραστικής γλώσσας, Επαγωγική συλλογιστική σκέψη, μνήμη.
Για να εστιάσετε στην δεκτική γλώσσα (δεξιότητες ακρόασης), βάλτε το παιδί σας να είναι ο «κατασκοπευτής» πιο συχνά παρά ο μαντευτής.
Για να εστιάσετε στην εκφραστική γλώσσα (προφορικές δεξιότητες), βάλτε το παιδί σας να είναι ο «μαντευτής» πιο συχνά από τον«κατασκοπευτή». Για να εστιάσετε σε κατηγορίες, επιλέξτε αντικείμενα μόνο κατά χρώμα (“Κατασκοπεύω… κάτι μπλε”), σχήμα (“Κατασκοπεύω… κάτι τετράγωνο”) ή λειτουργία (“Κατασκοπεύω…κάτι που χρησιμοποιείτε για να γράψετε”). Για να εστιάσετε στην φωνολογία, περιγράψτε τα αντικείμενα με τον ήχο με τον οποίο ξεκινούν: “Κατασκοπεύω κάτι που ξεκινά με τον ήχο “Κ”.
Για να εστιάσετε στο λεξιλόγιο, χρησιμοποιήστε στοιχεία από τη λίστα ανάγνωσης που θα φτιάξετε με το παιδί σας στα «κατασκοπευμένα» πράγματα και τις εικασίες σας.

ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ

Πείτε εξαιρετικά δύσκολες ή σύνθετες προτάσεις γεμάτες με μη κατανοητούς ήχους ομιλίας ή γλωσσοδέτες. Πχ. “Πόσο ξύλο θα έβγαζε ένα τσοκ αν μπορούσε να τσουγκρίσει ξύλο; Εξασκούμε την Άρθρωση, την Ταχύτητα ομιλίας, γνωστικό λεξιλογιο και την αίσθηση του χιούμορ! Τρόποι για να τροποποιήσετε την γλωσσική δραστηριότητα:
Για να στοχεύσετε την άρθρωση, επιλέξτε γλωσσοδετες με φωνήματα που είναι ιδιαίτερα δύσκολα για το παιδί σας. Ρωτήστε τον λογοθεραπευτή τους για προτάσεις. Για να φτιάξετε ένα παιχνίδι, εκτυπώστε ένα σωρό γλωσσοδέτες, κόψτε τις σε μεμονωμένες λωρίδες, βάλτε τις λωρίδες σε ένα καλάθι, βάλτε σε κάθε παίκτη να τραβήξει ένα και κερδίστε πόντους με βάση τις λίγες επαναλήψεις που χρειάζονται για να το κατακτήσετε.
Για να δουλέψετε στην ταχύτητα, προσθέστε ένα χρονόμετρο στο παιχνίδι και κάντε τον παίκτη που μπορεί να απαγγείλει σωστά το γλωσσικό μπέρδεμα στο συντομότερο χρόνο νικητή κάθε γύρου.
Για να δώσετε κίνητρο στο παιδί σας, χρησιμοποιήστε γλωσσικά μπερδέματα με κάρτες επιβράβευσης.

ΦΟΥΣΚΑ ΣΤΟΡΥ

Εκτυπώστε ή βρείτε διάφορες εικόνες από κοινωνικά γεγονότα – κοινωνικές συμπεριφορικές συμβάσεις (πχ. Εστιατόριο,. γενέθλια, εκδρομή κ.α) με ανθρώπους, και φτιάξτε γλωσσικές φούσκες από Χαρτί. Ανακατέψετε τις εικόνες,.ο κάθε ένας παίρνει μια τυχαία εικόνα και πρέπει να σκεφτεί έναν διάλογο φανταστικό και αστείο που θα μπορούσε να ταιριάζει στην κάθε συνθήκη. Τα μικρά παιδιά παίζουν προφορικά με την δική μας καθοδήγηση, τα μεγαλύτερα μπορούν να γράφουν στις φούσκες αυτό που σκέφτονται. Εμπλουτίζεται με την δραστηριότητα αυτή ο εκφραστικός γλωσσικός τομέας των παιδιών, η φαντασία, οι πραγματολογικες δεξιότητες των παιδιών.Μπορείτε να δώσετε δικά σας γλωσσικά παραδείγματα ώστε να εμπνευστούν τα παιδιά

Hot Pop Corn Picture Game

Αναζήτηστε υλικό όπως κουτί για ποπ κορν,.ποπ κορν και εικόνες λεξιλογίου ότι κατηγορίες εσείς επιθυμείτε να δουλέψετε με το παιδί. Εκτυπώστε, πλαστικοποιητές και προσαρμόστε το υλικό σας.
🍿Η πρώτη εκδοχή είναι εκείνη της κατονομασιας! Το παιδί βρίσκει μέσα από το κουτί καρτα-ποπ κορν και αναφέρει το είναι καθώς την κόλλα μπροστά.
🍿Η δεύτερη εκδοχή, είναι να επιλέξει από τα.ποπ κορν έξω οποία επιθυμεί και να αναφέρει σε ποια κατηγορία ανήκει και να τα τα πετάξει μέσα στο κουτι ή να παίξει ως παιχνίδι μνήμης και να θυμηθεί ποιες κάρτες είδε.
🍿Η τρίτη εκδοχή είναι να τοποθετήσει ο άλλος παίκτης οποία κάρτα ποπ κορν επιθυμεί και ο αντίπαλος να σχηματίσει όσο πιο γρήγορα μπορεί μια πρόταση – σύντομη ιστορια-. Νικητής είναι όποιος έχει τις περισσότερες κάρτες.
🍿Μπορείτε ακόμη να τοποθετήσετε 3_4 κουτιά για ταξινόμηση ή κατηγοριοποίηση ανάλογα με την κατηγορία που δουλεύετε από απλές έως σύνθετες. ( χρώματα , φρούτα, ρούχα, επαγγέλματα, ρήματα). Σε παιδιά σχολικής ηλικίας μπορούμε να κολλήσουμε γράμματα συλλαβές και λέξεις).
🆗 Το παιχνίδι είναι για 2+ άτομα και μπορούν από μικρές ηλικίες να το παίξουν ανάλογα την διαβάθμιση που θα δώσουμε και με τους εκάστοτε γλωσσικούς στόχους που θέτουμε. Είναι γλωσσικά ανεξάρτητο παιχνίδι.
Η διάρκεια του ορίζεται μέχρι τον πρώτο νικητή ή έως διατηρηθεί ενεργό ενδιαφέρον ενός μικρότερου παιδιού.
🆗Η δραστηριότητα αυτή στοχεύει στην γνωστική ανάπτυξη του παιδιού κυρίως της σημασιολογίας αλλά και του αφηγηματικού λόγου, της συλλογιστικής σκέψης, της εναλλαγή σειράς, κατανόηση οδηγιών, μνήμης κ α.

Απευθύνεται σε λογοθεραπευτές, νηπιαγωγούς, φροντιστές, γονείς και σε όποιον έχει ενδιαφέρον για τα γλωσσικά παιχνίδια!!!